مرکز آموزش عالی شهید رجایی تربت حیدریه

قابل توجه دانشجو معلمان ورودی 91

سرپرست دانشگاه فرهنگیان  موضوع ارزیابی صلاحیت حرفه ای به شکل مجموعی یا به شکل تراکمی پایان دوره ی 4 ساله ی تحصیل، یکی از قطعات پازل تضمین کیفیت در دانشگاه است که البته به هیچ عنوان نبایستی به مهمترین یا  تنها قطعه تعبیر بشود. یعنی ما باید نسبت به اینکه چه کسانی وارد میشوند حساسیت داشته باشیم. البته کیفیت در فرایند نیز باید مورد توجه و عنایت قرار بگیرد و در بالاترین سطح اهمیت و اولویت باشد. در واقع نمیتوانیم دغدغه کیفیت در هنگام خروج را نادیده بگیریم و باید در نقطه ی پایان هم این اتفاق بیفتد. لذا ارزیابی این چنینی یا همان آزمون جامع برای پاسخگویی به این دغدغه است.

دکتر مهرمحمدی همچنین گفت: یکی دیگر از ایراداتی که عنوان می شود این است که این مطلب قبلا در دفترچه کنکور مطرح نشده بود لذا ممکن است به لحاظ حقوقی با مشکل مواجه بشویم و بطور کلی تا چه حد با مفاد و مضامین قانونِ متعهدینِ خدمت که دانشجویان ذیل آن پذیرفته شده اند، سازگار است؟ در حال حاضر بصورت جدی روی این نکات حقوقی کار میشود  و احتمالا در آینده ای نزدیک ماده واحده ای را در این زمینه بعنوان مصوبه از شورای عالی آموزش و پرورش خواهیم داشت و با دست آویزهای حقوقی دیگری هم که وجود دارد، انشاالله بتوانیم پشتوانه ی حقوقی لازم را فراهم کنیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان در ادامه خاطرنشان کرد: ایده ی ما این است که اگر دانشجویی حدنصاب لازم را برای موفقیت کسب نکرد، باعث نشود که او در همین گام نخست از صحنه حذف شود. بلکه به او گواهی صلاحیت موقت داده خواهد شد. منهای این بحث، از نظر ما کسانی که حدنصاب لازم را کسب می کنند، گواهی صلاحیت دائم تدریس دریافت خواهند کرد و آنهایی که این نصاب را احراز نمیکنند، گواهی موقت میگیرند.

دکتر مهرمحمدی افزود: این اقدامی تنبهی است؛ برای اینکه فرد متوجه شود که  در بعضی مولفه ها و شایستگی هایی که بایستی کسب می کرده، مشکل داشته است و با پشتیبانی دانشگاه باید این مشکلات را طی 3 سال برطرف و با احراز آن نصاب لازم در ارزیابی صلاحیت حرفه ای، گواهی صلاحیت دایم را کسب کند.  اما اگر بعد از 3 سال نتواند این گواهی را کسب کند پیش بینی ها این است که ارتباطش با آموزش و پرورش قطع شود.

وی به مولفه های آزمون اشاره کرد و گفت: مولفه های آزمون 4 مورد است؛ یکی معدل فرد است که البته وزن نسبتا کمتری دارد و وزن 20 درصدی دارد. معدل 15 به بالا پیش بینی شده است که به ازای هر یک نمره معدل، 40 امتیاز تعلق بگیرد. دوم آزمون کتبی است؛ آزمون کتبی آزمونی است که بیشتر مولفه ی دانش موضوعی و تربیتی افراد را مطابق آنچه که در برنامه ی تربیت معلم آمده مورد سنجش قرار میدهد.  

سرپرست دانشگاه فرهنگیان مولفه سوم آزمون را آزمون عملکردی عنوان کرد و گفت: آزمون عملکردی وزنش 25 درصد است و 250 نمره. این آزمون مولفه ی فوق العاده مهمی است چرا که در اینجا به سنجش مهارتها و شایستگیهای حرفه ای خیلی نزدیک میشویم. دانشجو و به عبارتی فارغ التحصیل با مسائل آموزشی مواجه میشود و در مواجهه با این مسائل باید توانمندی خودش را برای تحلیل موقعیت مسئله دار آموزشی و تربیتی و ارائه طریق برای خروج از آن وضعیت و فایق آمدن بر آن نشان بدهد.

وی همچنین مهمترین مولفه در سنجش صلاحیت حرفه ای معلمی را " پوشه ی کار حرفه ای" دانست و گفت: پوشه ی کار در واقع عبارت است از جایی که تمام دستاوردهای دانشجو در عرصه های مختلف و خصوصا در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و عمدتا در زمینه هایی که به شکل داوطلبانه، انتخابی  و اختیاری وارد شده (در کانونهای دانشجویی، انجمنهای مختلف علمی، تشکلهای مختلفی که در دانشگاه  دوره ها، اردوها، انواع و اقسام برنامه هایی که جزو برنامه های الزامی دانشگاه نیست) شرکت کرده است. دست آوردهای ناشی از شرکت در این فعالیتها و کاروزی که جز برنامه های الزامی است، در پوشه ی کاری ثبت وضبط خواهد شد که 350 نمره به آن تعلق میگیرد؛ حداقلی هم دارد که اگر کسب نشود عبور از این مرحله با عدم موفقیت همراه خواهد شد.

دکتر مهرمحمدی ادامه داد: دانشجو ممکن است در هر یک از این مولفه ها با مشکل روبرو شود و آن حداقل را نتواند کسب کند و یا ممکن است در همه ی موارد حداقل نمره را بدست بیاورد اما نصاب 650 را که نصاب قبولی در نظر گرفته شده یا همان نصاب 65 درصد را کسب کند که باز هم با عدم موفقیت همراه خواهد بود. در این جا دانشگاه خود را مسئول و مکلف میداند در حالی که دانش آموخته به کلاس درس و مدرسه میرود، زمینه های حمایت و پشتیبانی در جهت برطرف کردن کاستی های قابل جبران موجود در پروفایل او فراهم شود تا در یک بازه زمانی معقول ان ها را برطرف سازد.

وی با بیان این مطلب که در سال اول اجرای این طرح ناچاریم قدری وضعیت مولفه ها را تعدیل کنیم، گفت: میدانید که برای سال تحصیلی اینده این آزمون را برای  بیش از 10 هزار نفر و فقط در رشته ی علوم تربیتی یا برای آموزگاری ابتدایی به اجرا خواهیم گذاشت. بحثهای زیادی در دانشگاه درگرفت که ایا  این برنامه را از همین اولین دوره ای که خروجی های دانشگاه وارد اموزش و پرورش میشوند اجرا کنیم یا نه؟ جمع بندی این بود که این کار را با قدری تعدیل انجام دهیم.