برگزاری یک صد و بیستمین کرسی ترویجی- علمی دانشگاه فرهنگیان کشور با موضوع یادگیری بدنمند؛ نقد عصب پژوهی فلسفی به یادگیری و آموزش به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی در سالن کنفرانس مدیریت امور پردیس های خراسان رضوی 1400.8.19
"یک صد و بیستمین کرسی ترویجی- علمی دانشگاه فرهنگیان کشور با موضوع یادگیری بدنمند؛ نقد عصب پژوهی فلسفی به یادگیری و آموزش به میزبانی دانشگاه فرهنگیان استان خراسان رضوی در سالن کنفرانس مدیریت امور پردیس های خراسان رضوی در روز چهارشنبه مورخه1400/8/19 برگزار شد".
در آغاز این جلسه جناب آقای دکتر کمال حسینی معاون هماهنگی امور پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان به نیابت از حاج آقای نیری مدیر محترم استانی ، ضمن خیرمقدم به استادان و حاضران جلسه در سراسر کشور و سپاسگزاری از معاونت پژوهشی دانشگاه فرهنگیان به جهت فراهم سازی زمینه برگزاری فرصت هم اندیشی پژوهشگران، از زحمات ناقدان بیرونی طرح دکتر مهدی عبداله زاده رافی استادیار دانشگاه ملایر و ناقد درونی طرح سرکار خانم دکتر سهیلا فرتاش استادیار دانشگاه فرهنگیان و همچنین تلاش های دکتر بیژن بابایی ارائه دهنده کرسی ترویجی و سرکار خانم دکتر مهری اعزازی مدیر جلسه قدردانی کرد.
در ادامه خانم دکتر مهری اعزازی مدیر جلسه به معرفی ارائه دهنده و کلیت طرح و برگزار کنندگان کرسی پرداخت .
سپس دکتر بیژن بابایی ، به معرفی طرح نقد رویکر عصب پژوهی فلسفی و عصب پدیدارشناسی به یادگیری و آموزش پرداخت و گفت: نتایج این پژوهش نشان می دهد در چند دهه اخیر، فلسفه های ذهن به عنوان آبشخور نظریه های یادگیری و آموزش مورد غفلت قرار گرفته است. بنابر غفلت ایشان از ایده یادگیری و آموزش بدنمند موقعیتی دفاع گردید که مبتنی بر عجین شدگی ذهن و مغز، فعالیت مندی ذهن و مغز در جریان محیط، گسترش دامنه های ذهن و مغز به بافت و در نهایت تداخل مرزهای مغز و ذهن در بافت است. از این منظر یادگیری و آموزش را باید در موقعیت با ابتنا بر منظری تکثر رشته ای نگریست و از محدوده های نظریه های رشته ای استنکاف کرد. در نهایت ایشان استلزام های این ایده را در نیمرخ کلاس درس، روابط معلم و دانش آموز و برنامه درسی تبیین کردند. سپس ناقدان، نقد های سازنده خود را مطرح نمودند. ابتداء دکتر مهدی عبداله زاده به عنوان ناقد بیرونی با طرح چند پرسش بر اهمیت توجه این موضوع یعنی یادگیری و آموزش بدنمند در شرایط ویژه از جمله اختلالات مغزی و ارگانیکی در یادگیری افراد مصروع و اتیسم پرداخت. سرکار خانم دکتر فرتاش به عنوان ناقد درونی طرح؛ منظر درمانگری را با ابتناء به این ایده مطرح کردند و معتقد بودند انجام اینTکارها می تواند راهبردی میان رشته ای در اختیار ما قرار دهد. در ادامه دکتر بیژن بابایی به نقدهای استادان محترم پاسخ دادند. گفتنی است: این برنامه به همت اداره امور پژوهشی دانشگاه فرهنگیان استان برگزار شد.